" Den klassiska - har ni bara lekt idag? Bara lekt? Nä, vi har tränat på kreativitet, kroppsuppfattning, rumsuppfattning, grovmotorik, konfliktlösning, samarbete, trygghet, fantasi, regler och normer, vänta på sin tur, att hantera besvikelser och några andra grejer"
Vi möts ofta av en inställning att ämnet idrott och hälsa är något kul, där man får leka, springa av sig. Det stämmer också, men det är mycket mer än så. Läser man kursplanen står det t.ex. "att ha färdigheter i och kunskaper om idrott och hälsa är en tillgång både för individen och samhället". Det är viktigt att barnen får en positiv upplevelse av rörelse och fysisk aktivitet, så att de i framtiden håller sig aktiva och på så sätt behåller god hälsa. På idrotten arbetar vi inte bara med de faktiska kunskaperna och förmågorna, det är minst lika viktigt med den sociala biten. En förutsättning för att kunna prestera, är ju att man mår bra och känner sig trygg (i gruppen). Det är inte en enkel uppgift, men vi jobbar hårt för att uppnå det.
Det är värt att tänka en extra gång när vi "bara" lekt, eller "bara" haft samarbetsövningar på idrotten. Syftet är ibland mycket större och viktigare än att vi "bara" haft kul tillsammans.