Terminsplanering



Idrott & Hälsa VT-19
 


Vecka
Aktivitet
2-5
FÖREBYGGANDE AV SKADOR samt
KROPP & SINNE
 
Hälsa, livsstil & rörelse
Kroppsliga och mentala effekter av några olika träningsformer. Ord och begrepp för och samtal om upplevelser av olika fysiska aktiviteter och träningsformer, levnadsvanor, kroppsuppfattning och självbild.
 
Förmågor:
-          att röra sig allsidigt i olika fysiskt utmanande sammanhang,
-          att planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil
Träningsdagbok årskurs 5 & 6
6
SÄKERHET VID VATTEN VINTERTID
 
Friluftsliv, utevistelse & rörelse. Säkerhetvid vatten vintertid.
Kulturella och geografiska förhållanden i närmiljön som påverkar och möjliggör valet av fysiska aktiviteter.
Badvett och säkerhet vid vatten vintertid. Hantering av nödsituationer vid vatten med hjälpredskap.
 
Förmågor:
-          att röra sig allsidigt i olika fysiskt utmanande sammanhang,
-          att förebygga risker vid fysisk aktivitet samt hantera nödsituationer på land och i vatten
Skridskodag på Spånga IP årskurs 3-6
7-8
NÄTSPEL & LEKAR OCH SPEL
 
Rörelse
Sammansatta grovmotoriska grundformer i kombination med redskap, olika lekar, spel och idrotter.
 
Förmågor:
-          att röra sig allsidigt i olika fysiskt utmanande sammanhang,
-          att förebygga risker vid fysisk aktivitet,
-          att planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil.
9
SPORTLOV
10-13
REDSKAP
 
Rörelse, hälsa & livsstil
Sammansatta grovmotoriska grundformer i kombination med gymnastikredskap. Förebyggande av skador, t.ex. genom uppvärmning. Ord och begrepp för och samtal om upplevelser av olika fysiska aktiviteter och träningsformer, levnadsvanor, kroppsuppfattning och självbild.
 
Förmågor:
-          att röra sig allsidigt i olika fysiskt utmanande sammanhang, bl.a. till musik,
-          att förebygga risker vid fysisk aktivitet,
-          att planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil.
Elevens val tis-tors v.10 (ordinarie lektioner utgår)
14-15
DANS OCH RÖRELSE TILL MUSIK
 
Rörelse
Sammansatta grovmotoriska grundformer. Takt och rytm i lekar, danser och rörelser till musik.
 
Förmågor:
-          att röra sig allsidigt i olika fysiskt utmanande sammanhang,
-          att förebygga risker vid fysisk aktivitet,
-          att planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil.
16
PÅSKLOV
 
17-18
UTOMHUS-perioden börjar!
FRILUFTSLIV
 
Friluftsliv, utevistelse & rörelse
Sammansatta grovmotoriska grundformer i kombination med redskap. Lekar och fysiska aktiviteter i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider. Säkerhet och hänsynstagande vid träning, lek, spel, idrott, natur- och utevistelser.
 
Förmågor:
-          att röra sig allsidigt i olika fysiskt utmanande sammanhang,
-          att förebygga risker vid fysisk aktivitet,
-          att genomföra och anpassa utevistelser och friluftsliv efter olika förhållanden och miljöer,
-          att planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil.
Teoretisk uppgift årskurs 6
19-20
FRIIDROTT
 
Rörelse
Sammansatta grovmotoriska grundformer i kombination med redskap samt regler. Lekar och fysiska aktiviteter i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider. Säkerhet och hänsynstagande vid träning, lek, spel, idrott, natur- och utevistelser. Förebyggande av skador, t.ex. genom uppvärmning.
 
Förmågor:
-           att röra sig allsidigt i olika fysiskt utmanande sammanhang,
-          att förebygga risker vid fysisk aktivitet,
-          att genomföra och anpassa utevistelser och friluftsliv efter olika förhållanden och miljöer,
-          att planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil.
21-24
LEKAR, SPEL & IDROTTER
 
Rörelse
Sammansatta grovmotoriska grundformer i kombination med redskap. Lekar och fysiska aktiviteter inomhus. Säkerhet och hänsynstagande vid träning, lek, spel, idrott, natur- och utevistelser. Förebyggande av skador, t.ex. genom uppvärmning.
 
Förmågor:
-          att röra sig allsidigt i olika fysiskt utmanande sammanhang,
-          att förebygga risker vid fysisk aktivitet,
-          att planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil.


 


 


SIMNING: Separat information angående simning till berörda elever.


Att balansera, flyta och simma i mag- och ryggläge. Lekar och rörelse i vatten. Badvett och säkerhet vid vatten.


Förmågor:
  • att röra sig allsidigt i olika fysiskt utmanande sammanhang,
  • att förebygga risker vid fysisk aktivitet samt hantera nödsituationer på land och i vatten
Kunskapskrav för betyget E* i åk 6:


Eleven kan simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge.


* Vilket innebär att elever som inte är simkunniga enligt definitionen ovan inte kan få godkänt i ämnet Idrott & Hälsa.