Idrott
& Hälsa VT-19
Vecka
|
Aktivitet
|
2-5
|
FÖREBYGGANDE
AV SKADOR samt
KROPP
& SINNE
Hälsa,
livsstil & rörelse
Kroppsliga och mentala effekter av några
olika träningsformer. Ord och begrepp för och samtal om upplevelser av olika
fysiska aktiviteter och träningsformer, levnadsvanor, kroppsuppfattning och
självbild.
Förmågor:
-
att röra sig allsidigt i olika fysiskt utmanande sammanhang,
-
att planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och
andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och
livsstil
Träningsdagbok
årskurs 5 & 6
|
6
|
SÄKERHET VID VATTEN
VINTERTID
Friluftsliv,
utevistelse & rörelse. Säkerhetvid vatten vintertid.
Kulturella och
geografiska förhållanden i närmiljön som påverkar och möjliggör valet av
fysiska aktiviteter.
Badvett och säkerhet
vid vatten vintertid. Hantering av nödsituationer vid vatten med
hjälpredskap.
Förmågor:
-
att röra sig allsidigt i olika fysiskt utmanande sammanhang,
-
att förebygga risker vid fysisk aktivitet samt hantera nödsituationer
på land och i vatten
Skridskodag
på Spånga IP årskurs 3-6
|
7-8
|
NÄTSPEL & LEKAR OCH SPEL
Rörelse
Sammansatta
grovmotoriska grundformer i kombination med redskap, olika lekar, spel och idrotter.
Förmågor:
-
att röra sig allsidigt i olika fysiskt utmanande sammanhang,
-
att förebygga risker vid fysisk aktivitet,
-
att planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och
andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil.
|
9
|
SPORTLOV
|
10-13
|
REDSKAP
Rörelse,
hälsa & livsstil
Sammansatta
grovmotoriska grundformer i kombination med gymnastikredskap. Förebyggande av
skador, t.ex. genom uppvärmning. Ord och begrepp för och samtal om
upplevelser av olika fysiska aktiviteter och träningsformer, levnadsvanor,
kroppsuppfattning och självbild.
Förmågor:
-
att röra sig allsidigt i olika fysiskt utmanande sammanhang,
bl.a. till musik,
-
att förebygga risker vid fysisk aktivitet,
-
att planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och
andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och
livsstil.
Elevens
val tis-tors v.10 (ordinarie lektioner utgår)
|
14-15
|
DANS OCH RÖRELSE TILL MUSIK
Rörelse
Sammansatta
grovmotoriska grundformer. Takt och rytm i lekar, danser och rörelser till
musik.
Förmågor:
-
att röra sig allsidigt i olika fysiskt utmanande
sammanhang,
-
att förebygga risker vid fysisk aktivitet,
-
att planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och
andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och
livsstil.
|
16
|
PÅSKLOV
|
17-18
|
UTOMHUS-perioden
börjar!
FRILUFTSLIVFriluftsliv, utevistelse & rörelseSammansatta grovmotoriska grundformer i kombination med redskap. Lekar och fysiska aktiviteter i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider. Säkerhet och hänsynstagande vid träning, lek, spel, idrott, natur- och utevistelser.
Förmågor:
-
att röra sig allsidigt i olika fysiskt utmanande sammanhang,
-
att förebygga risker vid fysisk aktivitet,
-
att genomföra och anpassa utevistelser och friluftsliv
efter olika förhållanden och miljöer,
-
att planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och
andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil.
Teoretisk
uppgift årskurs 6
|
19-20
|
FRIIDROTT
Rörelse
Sammansatta
grovmotoriska grundformer i kombination med redskap samt regler.
Lekar och fysiska aktiviteter i skiftande natur- och
utemiljöer under olika årstider. Säkerhet och hänsynstagande vid träning,
lek, spel, idrott, natur- och utevistelser. Förebyggande av skador, t.ex.
genom uppvärmning.
Förmågor:
-
att röra sig
allsidigt i olika fysiskt utmanande sammanhang,
-
att förebygga risker vid fysisk aktivitet,
-
att genomföra och anpassa utevistelser och friluftsliv
efter olika förhållanden och miljöer,
-
att planera, praktiskt genomföra och
värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa,
rörelse och livsstil.
|
21-24
|
LEKAR, SPEL & IDROTTER
Rörelse
Sammansatta
grovmotoriska grundformer i kombination med redskap. Lekar och fysiska aktiviteter inomhus. Säkerhet och
hänsynstagande vid träning, lek, spel, idrott, natur- och utevistelser.
Förebyggande av skador, t.ex. genom uppvärmning.
Förmågor:
-
att röra sig allsidigt i olika fysiskt utmanande
sammanhang,
-
att förebygga risker vid fysisk aktivitet,
-
att planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och
andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och
livsstil.
|
SIMNING: Separat information angående simning till berörda
elever.
Att balansera, flyta
och simma i mag- och ryggläge. Lekar och rörelse i vatten. Badvett och säkerhet
vid vatten.
Förmågor:
- att röra sig allsidigt i olika fysiskt utmanande sammanhang,
- att förebygga risker vid fysisk aktivitet samt hantera nödsituationer på land och i vatten
Kunskapskrav
för betyget E* i åk 6:
Eleven kan simma 200
meter varav 50 meter i ryggläge.
* Vilket innebär att
elever som inte är simkunniga enligt definitionen ovan inte kan få godkänt i
ämnet Idrott & Hälsa.