söndag 17 december 2017

År 4-6 - Att våga misslyckas

När vi spelade basket nu i veckan var den en elev som helst inte ville ha bollen, anledningen var rädslan att råka passa fel eller göra fel. Alla kan ju se när jag gör fel..

Då berättade jag om Michael Jordan, en av basketvärldens största stjärnor. Han har ett känt citat som handlar om just det, att misslyckas.


" Jag har missat fler än 9000 skott i min karriär. Jag har förlorat nära 300 matcher. 26 gånger har jag fått förtroendet att ta det avgörande skottet och missat. Jag har misslyckats flera gånger i mitt liv, det är därför jag har lyckats."

Så. Lärdomen av Michael Jordan är att våga misslyckas. Om du aldrig tar skotten, eller slår passen, så kommer du aldrig veta om du kan eller inte. Om du slår passen och den hamnar fel, då vet du hur du kan göra nästa gång för att lyckas.

Och för er som undrade om Michael Jordan kunde dunka! Kolla HÄR! Bonus HÄR