måndag 6 mars 2017

År 4 & 5 - Nu pratar vi idrott

Nu är vi igång efter sportlovet och det vi fokuserar mest på nu är det teoretiska. Vi kommer att jobba på olika sätt, men idag började vi med att prova på olika aktiviteter och sen utvärdera i grupp.

Frågeställningarna grupperna hade var:
Hur ansträngande var det? Skala 1-10
Vilka förmågor tränade vi? (kondition, styrka, smidighet osv.)
Vad tyckte ni om aktiviteten och varför?

Den tabell ni ser här nere är en sammanställning av vad som kom fram idag under lektionerna med åk 4 och 5. Bra samtal idag och det känns som att ni snabbt kom in i tänket. Glöm inte att ha med det är i tanken även under andra lektioner!

Att leda en som inte ser ställer krav på både den som leder och den som blir ledd...





AKTIVITET
ANSTRÄNGNING
FÖRMÅGA
VAD TYCKTE VI?
Styrkekull
3-5
Kondition, styrka, smidighet, taktik
Kul, för att man fick springa och om man blev kullad åkte man inte ut. Tråkigt, för att vi har gjort det förut
Killerboll
2-7
Precision (pricksäkerhet), kondition, styrka, smidighet
Roligt, för att man får kasta bollar och för att man får röra på sig
Att leda en som inte ser
1-2
Tillit (att lita på varandra), samarbete, lyssna på instruktioner, kunna höger/vänster, använda andra sinnen
Kul att prova på något nytt. Det var lite läskigt för att man behövde lita på någon annan och för att man inte visste var man var.
Burpee/upphopp
5-8
Styrka, kondition, smidighet
Kul, för att det är en bra övning. Jobbigt för att det är en jobbig övning.